Výživa

Odkazy na zajímavé stránky o výživě:

Výživa kojenců do 1 roku

Výživa batolat 1 – 3 roky

-   odkaz na brožury zde

Zdravý startVýživa dětí od zavádění nemléčných příkrmů do konce batolecího věku

 

Výživa děti v prvních 1000 dnech života   http://www.1000dni.cz/

NutriCHEQ   průvodce výživou  pro rodiče  ke stažení  – Moje batole  odmítá  ovoce, zeleninu, ryby …                                                                          http://www.1000dni.cz/nutricheq/

 

Optimální výživa zdravého kojence

nejoptimálnějším způsobem výživy kojenců je kojení

studie potvrdily jeho ochranné účinky proti infekčním nemocem jako jsou průjmy, záněty středouší, respirační infekce , ale i proti vzniku alergie a dalších   civilizačních chorob jako obezita, hypertenze, autoimunitních onemocnění jako celiakie nebo cukrovka.

Období výhradně mléčné

zdrojem výživy je mateřské mléko, u nekojeného mléko počáteční

u prospívajícího kojence může trvat 6 měsíců, množství vypitého mléka by mělo odpovídat 1/6 hmotnosti dítěte, tj. 150-180 ml/kg/den

Nemléčné příkrmy

začátek zavádění příkrmů je doporučen mezi 17.-26. týdnem života (4.- 6. měsícem věku) v závislosti na psychomotorickém vývoji kojence tj. dítě by mělo umět sedět s oporou, otevřít ústa na podávanou lžičku a nevytlačit je jazykem zpátky.

zavedení příkrmu před 4. měsícem věku je spojeno s rizikem aspirace a s vyšším rizikem vzniku alergií

pozdní zavedení je spojeno s problémy odmítání stravy, s nedostatečným pokrytím nutričních hodnot a také s vyšším rizikem alergií

období mezi 4.- 6. měsícem věku je nazýváno tolerančním imunologickým oknem a je v něm při styku s alergenem podstatně pravděpodobnější vývoj tolerance než senzibilizace.

příkrm podáváme lžičkou, mixovaný nebo rozmačkaný s měkkými kousky.

první se zavádí jednosložkový zeleninový příkrm, postupně vícesložkové pyré s přídavkem masa 20g na dávku, po 6.měsíci věku 35g na dávku, maso 1x týdně nahrazujeme žloutkem.

druhým  příkrmem je neslazené ovocné pyré postupně obohacené jogurtem.

třetím příkrmem je cereální kaše, po bezlepkových produktech (rýže, kukuřice) následují kaše obilné (pšeničná).

za optimální z hlediska prevence celiakie se považuje postupné zavádění zvětšujících se malých a středních dávek lepku za ochranného vlivu kojení mezi 4.- 7. měsícem věku. Náhlé zavádění velkého množství lepku zvyšuje riziko celiakie a diabetes melitus I typu.

Zavádění příkrmů by mělo být doprovázeno pokračováním kojení, nové složky zavádíme jednotlivě odstupem následující 3-4 dnů a sledujeme možné projevy alergie, zejména u kojenců s rizikem vzniku alergie.

Nápoje v prvních 6-ti měsících nejsou nutné. Výjimkou jsou stavy spojené s horečkou nebo velkou ztrátou tekutin. Po 6. měsíci věku preferujeme kojeneckou vodu nebo čaj v množství 150-200ml denně. Ovocné šťávy zabraňují vstřebávání železa, mají vysoký obsah sacharidů, nevstřebané uhlohydráty ve střevě kvasí a způsobují nadýmaní, bolesti břicha a průjmy kojenců, jejich nadměrné pití může způsobit zubní kaz. Proto pro ovocné šťávy platí doporučení max. obsahu 150mg sacharidů/100 ml a maximální denní dávku 150 ml denně.

Prevence alergií

nebyl prokázán účinek žádné hypoalergenní diety těhotné ženy s rodinnou anamnézou alergie na výskyt alergie u dítěte, striktně by však měl být vyloučen alergen, na který je žena alergická

základní prevencí je kojení, kojící matky nemusí dodržovat žádnou dietu preventivně, hypoalergenní dieta se nasazuje až v případě výskytu projevů alergie u dítěte.

  

Zpracováno  dle MUDr Natalia Szitanyi: Optimální výživa zdravého kojence  (vyd. Ambulance PLDD a dětské gastroenterologie a výživy, Praha)

a MUDr.Jiřího Nováka: Výživa kojence a prevence alergických onemocnění (vyd. Alergologie a imunologie při Ústřední vojenské nemocnici, Praha)

Pyramida výživy nejen pro školní děti

Pyramida výživy

Pro vhodnou skladbu stravy je doporučováno mít hlavní jídla (snídaně, oběd a večeře) složená ze všech pater pyramidy, vždy úměrně svým potřebám. Pro děti platí toto doporučení i pro svačiny. Tímto způsobem se pyramida tzv. dostává na talíř, respektive pomáhá sestavit každodenní jídlo. I když byla Pyramida výživy pro děti původně navržena pro děti mladšího školního věku, velmi dobře se uplatňuje nejen u starších dětí, ale také u dospělých. Pyramida je tak pomůckou pro denní skladbu stravy i skladbu jednotlivých jídel.

Součástí doporučení je také symbol tzv. „zákeřné kostky“, která je vytvořena pro potraviny bohaté na energii a chudé na živiny (např. sladkosti, limonády, příliš tučné či slané potraviny). Tyto potraviny není potřeba konzumovat, ale v naší stravě se přesto objevují. S doporučením „jedna zákeřná kostka nevadí, ale větší počet může škodit“ se stává uchopitelnější i známé doporučení „všeho s mírou“.

Důraz je kalden  na pravidelnou konzumaci stravy, tj. jednotlivá denní jídla (snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře) by od sebe neměla být vzdálena delší dobu než 3 hodiny, mezi jídly   lačnit a vyvarovat neustálému  pojídání. Doporučováno je  mít alespoň tři jídla denně (optimálně snídaně, oběd a večeře) složená ze všech pater pyramidy, včetně pitného režimu. Důraz je kladen především na dostatečnou konzumaci ovoce a zeleniny (pětkrát denně porce jako pěst) a v rámci pitného režimu upřednostňovat obyčejnou vodu. Vše dohromady tak zajišťuje přiměřený příjem všech živin. Tato výživová doporučení byla sestavena tak, aby bylo reálné jejich plnění a aby děti ani dospělé neodrazovaly zákazy (negativní pojetí) nebo přísnost výživových doporučení.

Pyramida výživy může být využita i k rychlému hodnocení stravy. Stačí si za každou porci potraviny i nápoje vyznačit do pyramidy křížek (či jeho část za menší porci) a nezapomenout na všechny „zákeřné kostky“. Při porovnání s doporučením je ihned patrné, u čeho by bylo dobré konzumaci zvýšit či

případně snížit. Tímto způsobem také lépe vyniknou „následky“ nadměrné konzumace tzv. zákeřných potravin a nápojů.
Nutriční skóre:
1. Měl/a jste pravidelnou stravu? ANO/  NE
    Jednotlivá jídla byla od sebe vzdálena maximálně 3 hodiny. Mezi jídly jste nepojídali, výjimkou
    mohlo   být ovoce či zelenina.
2. Byla alespoň tři denní jídla složena ze  všech pater pyramidy? ANO/NE
3. Vypil/a jste nejméně sedm sklenic či hrnků vhodných tekutin o objemu vlastní sevřené pěsti? ANO/NE
    Mezi vhodné tekutiny patří voda, slabé čaje nebo jen mírně ochucené tekutiny, mléko a mléčné
     nápoje.
4. Snědl/a jste nejméně pět porcí ovoce a zeleniny velikosti sevřené pěsti? ANO/NE
     Patří sem i tepelně zpracovaná zelenina, vařené brambory, zeleninová polévka, ovocný kompot.
5. Snědl/a jste dnes dvě porce mléčných výrobků? ANO/NE
     Či významných zdrojů vápníku, jako jsou např. mák, sardinky s kostmi, brokolice, kapusta?
6. Byl/a jste střídmý/á v konzumaci potravin a nápojů z tzv. zákeřných kostek? ANO/NE
     Znamená to, že jste měli nejvýše jednu „zákeřnou kostku“.
Mgr. Veronika Březková   PhDr. Leona Mužíková, Ph.D.  VOX PEDIATRIAE leden/2016 • č. 1 • ročník 16